Darmowa dostawa od 40,00 zł

Przewodnik po odżywkach dla sportowców

2016-06-22
Przewodnik po odżywkach dla sportowców

Odpowiednia suplementacja

Odżywki oraz suplementy diety dla sportowców, to produkty, które cieszą się dużą popularnością wśród zawodowców jak i amatorów.

Na czym polega rola odżywek i suplementów dla sportowców?

Sportowcy prowadzą intensywny tryb życia, dlatego oprócz regularnych treningów dieta jest czynnikiem decydującym o ich sukcesach oraz porażkach. Produkty specjalnego przeznaczenia pomagają w budowaniu siły oraz wytrzymałości podczas treningu, wspomagają regenerację organizmu a także uzupełniają niedobory mikroelementów oraz substancji odżywczych. Nie należy mylić ich ze sterydami, którymi zdecydowanie nie są.

Klasyfikacja odżywek dla sportowców.

Odżywki dzieli się na kilka kategorii.:

Ze względu na porę stosowania: odżywki przed-treningowe, odżywki po-treningowe.

Ze względu na skład: odżywki białkowe, odżywki węglowodanowe, odżywki węglowodanowo-białkowe, witaminy i minerały. Reduktory tłuszczu, kreatyny, aminokwasy.

Czy odżywki są bezpieczne?

Przed zażyciem odżywki często zastanawiamy się, czy nam nie zaszkodzi, czy jest bezpieczna dla organizmu. Jeśli stosujemy się do zaleceń producenta spożywając rekomendowaną dawkę produktu dziennie nie musimy martwić się o skutki uboczne. Niestety często bywa tak, iż chęć lepszych wyników skłania nas do zażywania większych ilości, efekty mogą być odwrotne do oczekiwanych.

Odżywki przed-treningowe zwiększają wydolność, siłę oraz efekt treningu poprzez wytwarzanie tlenku azotu (NO), który odpowiada za prędkość komunikacji między komórkami, rozkurczenie ścianek naczyń krwionośnych oraz zmniejszenie agregacji płytek krwi.

Odżywki po-treningowe mają na celu przyspieszenie regeneracji organizmu, to tej grupy zalicza się przede wszystkim aminokwasy, białko oraz węglowodany. Okres pierwszych 90-120 minut po treningu nazwany jest oknem metabolicznym, wtedy metabolizm pracuje na najwyższych obrotach, a organizm wraca do normalnego funkcjonowania po intensywnym treningu, dlatego należy zapewnić mu optymalną regenerację bogatą w składniki odżywcze.

Odżywki białkowe poprawiają zdolności wysiłkowe. Białko jest niezbędne do utrzymania odpowiedniej masy mięśniowej, jest substancją szczególnie ważną, gdyż sportowcy mają zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik. Odżywki białkowe cechuje wysoka przyswajalność oraz wartość biologiczna.

Odżywki węglowodanowe są równie ważnym elementem zbilansowanej diety, chociaż sportowcy zazwyczaj skupiają się na roli białka, nie należy umniejszać zapotrzebowania organizmu w węglowodany. Węglowodany przede wszystkim uzupełniają poziom energii (w nadmiernej ilości odkładają się w tkance tłuszczowej) a także są głównym czynnikiem w procesie regeneracji organizmu.

Reduktory tłuszczu hamują łaknienie, przyspieszają metabolizm, dodają energii. Produkty te przeznaczone są przede wszystkim dla sportowców z dyscyplin sylwetkowych i z limitami wagowymi jako środek wspomagający pracę nad osiągnięciem najwyższej formy startowej oraz wszystkim chcącym pozbyć się trudnych do redukcji pokładów tkanki tłuszczowej.

Kreatyny to preparaty przeznaczone dla osób dążących do utraty wagi, L-karytynina przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej. Ponadto kreatyna zwiększa masę mięśniową, przyspiesza proces regeneracji organizmu podczas przerw między-treningowych, odpowiada za przyrost siły oraz wydolności fizycznej. Suplementacja kreatyną daje najlepsze efekty w połączeniu z treningiem siłowym oraz odpowiednią dietą.

Aminokwasy stosuje się przed, w trakcie i po treningu mięśniowym, wspomagają budowę nowych komórek mięśniowych, są dobrym źródłem energii, regenerują tkanki. Ważne jest również przyjmowanie tauryny czyli aminokwasu, który kontroluje dystrybucję glukozy do tkanek, a także wpływa na przyrost mięśni.

Witaminy i minerały są istotną częścią diety każdego sportowca, ich rola w organizmie człowieka jest nieoceniona. Podczas treningu organizm traci wiele składników odżywczych a niedobory są niebezpieczne. Stężenia składników w suplementach diety są na tyle duże, że powinny zaspokoić zwiększone zapotrzebowania ciała sportowca, ale za małe, aby spowodować przedawkowanie.

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixel